Personalizacja treści dzięki AI – jak zwiększyć zaangażowanie klientów?

20.02.2025 - Content marketing, SEO - Joanna Wojdyła

W dobie globalizacji oraz wszechobecnej sztucznej inteligencji treść dopasowana do użytkownika staje się jeszcze cenniejsza. Mnogość komunikatów marketingowych uderzających z każdej strony sprawia, że coraz trudniej dotrzeć do odbiorcy bez zastosowania odpowiedniego przekazu. Nic więc dziwnego, że jednym z trendów 2025 roku w digital marketingu jest hiperpersonalizacja. W jaki sposób zwiększyć zaangażowanie klientów za pomocą spersonalizowanej treści? Jak może nam w tym pomóc AI?

Dostosowanie treści do indywidualnych potrzeb odbiorcy, jego zainteresowań i preferencji staje się kluczowym elementem skutecznych działań content marketingowych. Choć strategia ta stosowana jest od lat, wraz ze zwiększającymi się wymaganiami użytkowników nabiera nowego znaczenia. Jak wskazuje przygotowany przez McKinsey & Company raport „Next in Personalization 2021”, aż 71% użytkowników oczekuje personalizowanej treści, a 76% jest sfrustrowanych, gdy takie interakcje nie występują. Co więcej, 72% odbiorców oczekuje, że firmy będą postrzegać ich jako indywidualne osoby, a co za tym idzie – będą znać ich zainteresowania i pokazywać dopasowane oferty. Ponad trzy czwarte badanych (76%) stwierdziło, że spersonalizowana komunikacja była kluczowym czynnikiem skłaniającym do skorzystania z oferty, a 78% wskazało, że treści tego typu zwiększają szansę na ponowne zakupy.

 

Sprawdź także: Przyszłość digital marketingu: jakie trendy przyniesie 2025 rok?

 

Wniosek jest prosty – personalizacja jest kluczowa, jeśli chcesz budować pozytywne i trwałe relacje z klientami. Na szczęście z pomocą przychodzą narzędzia AI, które umożliwiają analizowanie ogromnych ilości danych, identyfikowanie wzorców i generowanie spersonalizowanej treści. W ten sposób mogą powstawać jeszcze bardziej angażujące komunikaty, które celnie trafią do konkretnej grupy odbiorców.

Sztuczna inteligencja – Twoje wsparcie w personalizacji treści

Sztuczna inteligencja odgrywa bardzo ważną rolę w procesie personalizacji. Wykorzystywana jest do obserwacji i analizy ogromnych zbiorów danych o zachowaniu użytkowników na stronie, co pozwala lepiej zrozumieć ich intencje i potrzeby. Na podstawie tych informacji AI może sugerować dopasowane produkty, oferty, rozmiary ubrań, a nawet wskazywać preferowaną metodę płatności czy formę dostawy, co znacznie przyspiesza cały proces zakupowy.

 

AI to również świetne wsparcie w kampaniach online. Dzięki analizie i podziale grup docelowych względem wieku, miejsca zamieszkania, preferencji, zainteresowań czy innych ważnych wytycznych możemy stworzyć komunikaty reklamowe dopasowane do danego typu odbiorcy, przez co staną się jeszcze skuteczniejsze.

 

Sprawdź także: Czy bać się sztucznej inteligencji? AI marketing – szansa na udaną współpracę czy zagrożenie?

 

W efekcie takich działań użytkownik wchodzący na stronę widzi treść, która w pełni odpowiada jego potrzebom, obejmuje sugerowane produkty, specjalne oferty, dopasowane komunikaty, a nawet wyodrębnione wpisy blogowe. Co się z tym wiąże? Możesz zbudować silniejsze i głębsze relacje z klientami, którzy chętniej będą wracać na stronę, która wydaje się stworzona specjalnie dla nich.

Gdzie sprawdzi się personalizowana treść?

Personalizacja to nie tylko podsuwanie dopasowanych rekomendacji produktów i wpisów blogowych czy dynamiczna zmiana wyglądu witryny. Jest to również jedna z podstawowych strategii stosowanych w e-mail marketingu. Specjalnie przygotowane treści wiadomości, konkretny styl komunikatów czy chociażby wykorzystanie imienia odbiorcy w powitaniu pozwala budować pozytywne relacje.

 

Wyświetlane reklamy na stronach internetowych, powiadomienia push, posty na mediach społecznościowych, dedykowane oferty, lokalne promocje czy też wsparcie chatbotów – wszystko to umożliwia spersonalizowane podejście do użytkownika, a tym samym zwiększenie skuteczności kampanii. Analiza zachowań odbiorców pozwala dopasować treści do konkretnych preferencji, a także umożliwia przewidywanie trendów i przyszłych zachowań konsumentów.

Jak zacząć personalizację treści?

Personalizacja treści znajduje zastosowanie w wielu kanałach komunikacji z potencjalnym klientem. W jaki sposób ją przygotować? Na początek niezbędne jest zebranie informacji o użytkownikach, na których będzie bazować narzędzie AI – danych demograficznych, preferencji, historii zakupów, lokalizacji, zainteresowań, zachowania podczas przeglądania strony itp. Dane mogą pochodzić z różnych źródeł, jak np. plików cookie, informacji podanych przy rejestracji, historii przeglądania, interakcji ze stroną czy przeprowadzanych ankiet i testów A/B. Analiza zebranych informacji pozwoli podzielić odbiorców na grupy, zidentyfikować ich zainteresowania, preferencje i potrzeby, a w rezultacie – przygotować dopasowane do nich komunikaty.

 

Tworzenie spersonalizowanych treści obejmuje dopasowanie tematu, stylu i formy wypowiedzi, a także użycie imienia, CTA i rekomendowanie produktów czy innych treści. Nie można też zapominać o kwestii optymalizacji pod SEO. Tutaj również możemy liczyć na wsparcie sztucznej inteligencji, która może zoptymalizować tekst pod wyszukiwarki, wzbogacając go o słowa kluczowe czy poprawiając nagłówki.

 

Sprawdź także: Jakościowy content, czyli jaki? Jak robimy to w K2 Precise

 

Po przygotowaniu i wypuszczeniu w świat spersonalizowanych treści pozostaje już tylko ich regularna obserwacja i optymalizacja, aby zawsze były aktualne, w pełni dopasowane do odbiorców i trendów oraz wyróżniały się na tle konkurencji.

 

A co, gdy masz już gotową treść, jednak nie jest ona odpowiednio dopasowana do odbiorcy? Również w tym zakresie możesz skorzystać z narzędzi AI. Generatywna sztuczna inteligencja pomoże Ci dopasować styl wypowiedzi do konkretnego odbiorcy czy tone of voice Twojej marki. Dzięki odpowiednim poleceniom model LLM może zaproponować spersonalizowane nagłówki, zwroty, CTA czy rekomendacje, zmieniając gotową, ogólną treść w ciekawy i dopasowany do konkretnego czytelnika komunikat.

Dlaczego warto wspierać się AI w personalizacji treści?

Personalizacja pozwala tworzyć bardziej angażujące i skuteczne treści. Znając naszych odbiorców, możemy dostosować słownictwo, strukturę zdań i materiałów czy styl wypowiedzi charakterystyczny dla marki lub grupy docelowej, a w rezultacie:

  • zwiększyć zaangażowanie klientów;
  • budować silniejsze i głębsze relacje;
  • poprawić doświadczenia użytkowników (customer experience);
  • dostarczać wartościowe informacje dopasowane do indywidualnych potrzeb;
  • zwiększyć ruch na stronie i poprawić konwersję;
  • wyróżnić się na tle konkurencji.

 

Wykorzystywanie narzędzi AI w tym celu pozwoli zaoszczędzić czas i zasoby, jednocześnie osiągając lepsze wyniki i utrzymując spójność komunikacji. Innowacyjne podejście, lepsze rozumienie potrzeb oraz przewidywanie trendów rynkowych i szybka reakcja na zmieniające się potrzeby klientów pozwoli zyskać przewagę wśród konkurencji.

Korzystamy z plików cookies oraz podobnych technologii, by móc jak najlepiej dostosować serwis do Twoich potrzeb oraz serwować Tobie interesujące Ciebie reklamy. Korzystając z naszego serwisu zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, wyrażasz zgodę na używanie plików cookies i podobnych technologii.

Więcej w Polityce Cookies 5