Szybkość i wydajność serwisów jest istotnym aspektem każdego biznesu, nie tylko branży e-commerce. Tym razem postanowiliśmy sprawdzić, jak z dostosowaniem swoich portali do nowych wytycznych Google radzą sobie najwięksi wydawcy.
Aby ułatwić wydawcom monitorowanie branży, stworzyliśmy interaktywne narzędzie, które pozwala zweryfikować wskaźniki Core Web Vitals (FCP, FID, LCP oraz CLS) na tle całej kategorii. Nasz monitoring analizuje 165 serwisów, a realizowany jest m.in. dzięki narzędziu Chrome UX Report.
Wprowadzenie wskaźników Core Web Vitals od początku było dla nas istotną zmianą w algorytmie Google. Prace optymalizacyjne rozpoczęliśmy już w maju 2020, zaraz po pierwszych ogłoszeniach dotyczących aktualizacji. Na początku skupiliśmy się na analizie aktualnej sytuacji w serwisach, ocenie ilości pracy oraz tworzeniu rekomendacji indywidualnych dla każdego serwisu. Łącznie udało nam się stworzyć ponad 500 stron wytycznych.
Początkowo cała komunikacja wyszła z zespołu SEO, jednak z czasem zaangażowanie rosło również w innych zespołach, finalnie gromadząc ponad 50 osób uczestniczących w projekcie; w tym zespół UX, Reklamy, Design, Deweloperów oraz Product Ownerów. Rozwiązania tworzone były nie tylko na poziomie produktowym, ale również platformowych, co wymagało dużej współpracy między wszystkimi zespołami. Bardzo ważnym elementem była odpowiednia komunikacja. Przydatne okazało się również szkolenie wyrównujące wiedzę na temat Core Web Vitals – podstawowe informacje, sposoby optymalizacji, weryfikacji i monitorowania, aktualne wyniki serwisów i benchmark pokazujący sytuację na rynku. Wiedzieliśmy, że wszystkie wskaźniki są ważne i każdy z nich musi osiągnąć odpowiedni poziom, aby uzyskać poprawną ocenę od Google. Tutaj jednak pojawił się priorytet – CLS. Wskaźnik ten wypadał najgorzej w grupie, a jego optymalizacja wymagała wielu zmian, testów i wdrożeń.
Szczególnie istotną zmianą było wprowadzenie placeholderów reklamowych. Cały proces był czasochłonny i wymagał zaangażowania wielu zespołów. Etapy, które zostały wykonane, to: zaprojektowanie placeholderów (zespół design), dostosowanie ich do użytkownika (zespół UX), opracowanie rozwiązania i przygotowanie wariantu (zespół deweloperów), testy związane z ograniczeniem strat wyświetlania reklam (zespół reklamy), a następnie testy wpływu zaślepki reklamowej na wyniki CLS (zespół SEO).
Kolejną zmianą, która miała istotny wpływ, była optymalizacja skryptów reklamowych. Ogrom pracy, jaka została wykonana przez zespół deweloperów przełożył się na poprawę LCP i FID na wszystkich serwisach. Optymalizacja wskaźników nadal trwa – wciąż testujemy, monitorujemy i tworzymy nowe rekomendacje. Jednak są serwisy, których wynikiem możemy się już pochwalić.
Fakt.pl (maj 2020 vs czerwiec 2021):
- LCP wzrost z 76,34% do 90,02%*,
- FID wzrost z 82,93% do 93,57%*,
- CLS wzrost z 44,83% do 89,84%*,
*% URL w całej domenie, które spełniają wymagania danego wskaźnika, dane CrUx, wersja mobile.
Inne domeny, które również osiągnęły 75% poprawnych URL we wszystkich trzech wskaźnikach, to m.in: komputerswiat.pl, auto-swiat.pl, newsweek.pl, gotowanie.onet.pl, facet.onet.pl, programtv.onet.pl.
Aktualizacja algorytmu o nowe metryki Page Experience to początek poprawy UX w wynikach wyszukiwania. Już teraz Google komunikuję dalszą chęć rozwoju i pracy nad Core Web Vitals, choćby poprzez wprowadzenie kolejnych wskaźników. Wierzymy, że z czasem waga tego czynnika będzie znacznie większa, a sam algorytm doceni strony lepiej dostosowane pod kątem użytkownika.
W Bankier.pl od początku położyliśmy spory nacisk na Core Web Vitals i założenia tej aktualizacji były wpisane również w proces przebudowy serwisu i wychodzenia z długu technologicznego (m.in. z mało popularnych języków programowania czy wersji m.bankier.pl na rzecz RWD). Nie będę ukrywał, że poziomy parametrów zaproponowane przez Google (LCP, FID, CLS) są bardzo trudne lub wręcz niemożliwe do osiągnięcia dla wydawców, którzy muszą korzystać ze skryptów zewnętrznych providerów reklamowych, które znacząco wpływają np. na LCP. Ciągle jest ogrom pracy optymalizacyjnej do wykonania po stronie firm oferujących te skrypty np. lepsze cachowanie, użycie webp itd.
To, co udało się w wielu przypadkach zoptymalizować to np. CLS, czyli przeskoki treści w trakcie ładowania strony. Uzyskaliśmy to robiąc zaślepki (fixed boxes) w CSS dla reklam, przewidując jakie zazwyczaj mają wymiary. Nie jest to optymalne UXowo, gdyż reklama nie zawsze się pojawia i wtedy user widzi pusty prostokąt, ale to satysfakcjonujący kompromis. FID udało się z kolei poprawić optymalizacją np. zasobów krytycznych, asynchronicznym ładowaniem JSów czy np. inline CSS, w kluczowych momentach. Przy okazji pomogło to też FCP. Mamy sekcje, gdzie usuwając kilka skryptów zewn. bez problemu weszliśmy ze wszystkimi parametrami na zielono.
Przed nami jeszcze sporo pracy, ale na ten moment zrobiliśmy to, co najważniejsze – uwzględniając specyfikę i możliwości naszej branży. Cieszę się, że wydawnictwa przykładają coraz większą wagę do aktualizacji CWV, bo ostatecznie najbardziej skorzystają na tym czytelnicy.
Zapowiadane zmiany w Google i ich wdrożenie we wszystkich serwisach INFOR w maju 2020 r.
Google ogłosił, że w 2021 r. Core Web Vitals stanie się częścią algorytmów Google, zapowiadając jednak właścicielom witryn, że „nie ma natychmiastowej potrzeby podejmowania działań optymalizujących serwisy”. W listopadzie 2020 r. Google ujawniło, że aktualizacja wejdzie w życie w czerwcu 2021 r., więc dla właścicieli witryn i specjalistów SEO na całym świecie nadszedł czas na podjęcie działań związanych z aktualizacją Page Experience Update.
Wszystkie aktualizacje Google traktujemy priorytetowo w działaniach SEO naszej grupy. Najważniejsze działania wdrożeniowe obejmowały zmiany CMS dla serwisów infor.pl, gazetaprawna.pl, forsal.pl oraz dziennik.pl. O konieczności aktualizacji polityki SEO przekonaliśmy się audytując serwisy za pomocą m.in. Screaming Frog. Wykorzystując Screaming Frog zlokalizowaliśmy kilka błędów technicznych SEO. Wprowadzone zmiany w platformach CMS były także okazją do szkoleń dla naszych redakcji, związanych z aktualizacją Google w zakresie formatowania treści. Dane dostępne dzięki Screaming Frog i PageSpeed Insights nie zawierają pełnej listy wszystkich problemów, które mogą mieć wpływ na Core Web Vitals, jednak bezwzględnie pomagają one w analizie nowego środowiska dla www.
Dla procesu modyfikacji i optymalizacji stron pod kątem metryk Core Web Vitals ważne było, aby podejść do problemu w sposób holistyczny, tzn. skupić uwagę na wszystkich metrykach, a nie na oczekiwaniu rezultatów po modyfikacji każdej z osobna. Uwagę skierowaliśmy na poprawienie rzeczywistej wydajności witryny, ponieważ często na wartość poszczególnych wskaźników Core Web Vitals wpływa wiele różnych czynników, które niejednokrotnie są ze sobą powiązane. Zatem rozwiązanie jednego z problemów dotyczących wydajności witryny może ostatecznie wpłynąć na poprawę więcej niż jednej metryki.
Na bieżąco monitorujemy wpływ zmian CWV. Przygotowane są również wytyczne, jakimi będziemy się kierować, jeśli wprowadzone przez nas zmiany będą miały niekorzystny wpływ na widoczność serwisów Grupy Infor. Po wprowadzeniu zmian przeprowadziliśmy pomiary efektywności wdrożenia. Dla pełnego obrazu wyników, w prace kontrolne zaangażowane były departamenty marketingu i IT. Cykliczne spotkania pozwoliły wprowadzić kilka korekt. Ogrom pracy, jaka została wykonana przez zespół deweloperów przełożył się na poprawę wartości wskaźników LCP i FID na wszystkich serwisach INFOR.
Optymalizacja wskaźników, która nadal trwa, jest wciąż testowana, monitorowana, oraz tworzone są nowe rekomendacje dla działu IT i redakcji. Rekomendacje tworzone są zgodnie z zaleceniami publikowanymi na https://web.dev