Postawmy sprawę jasno – jeśli zajmujesz się biznesem e-commerce, powinieneś prowadzić bloga. Tak naprawdę, prawidłowo prowadzony blog może stanowić centralny punkt Twojej strategii contentowej, SEO, ale i sprzedażowej. Blog może pomóc Ci sprzedawać więcej produktów. Dlaczego?
Zdaję sobie sprawę, że wiele firm nie docenia roli, jaką może pełnić blog. I faktycznie, patrząc na niejednego bloga firmowego, można sobie wyobrazić dlaczego tak jest. Często są to sekcje na stronach firmowych, które służą wyłącznie do przekazywania newsów firmowych, których nikt nie chce czytać. A blog może być czymś znacznie bardziej wartościowym.
Aby było to możliwe, należy zadbać o odpowiednią jakość publikowanych treści. Po pierwsze, powinieneś pisać w sposób, który pokocha Google. Po drugie, powinieneś pisać w sposób, który pokochają Twoi klienci. Oznacza to, że materiały, które lądują na Twoim blogu, powinny być:
Zastanów się, o czym warto napisać, żeby zaciekawić Twojego klienta? Co go interesuje? W czym możesz mu pomóc? Na jakie pytania możesz mu odpowiedzieć? Pomyśl o sprzedawanych produktach – co warto na ich temat napisać? Może mógłbyś pokazywać jak należy z nich korzystać, albo jak je pielęgnować? Albo jeszcze inaczej. Może dobrym pomysłem będą inspiracje albo aranżacje, które zachęcą do zakupu konkretnego produktu?
Blogi te radzą sobie również bardzo dobrze w budowie widoczności w naturalnych wynikach wyszukiwania.
Zastanówmy się teraz, jak powinieneś prowadzić bloga, aby miało to sens z punktu widzenia SEO i sprzedaży.
Czym powinieneś się kierować, prowadząc bloga swojego sklepu internetowego?
Jeśli działasz w branży e-commerce, doskonale zdajesz sobie sprawę z roli customer journey. Powinieneś prowadzić klienta przez cały ten proces i na każdym kroku zachęcać go do zakupu i rozwiewać jego wątpliwości. Zobacz, jak należy to robić na bazie freamworku SEE-THINK-DO-CARE:
Rola linkowania wewnętrznego w procesie SEO jest niedoceniana przez wielu. Blog to idealne miejsce do zwiększenia widoczności serwisu nie tylko poprzez content na nim publikowany, ale również przez wzmacnianie stron kategorii czy też produktowych. Powinieneś zatem zadbać o linkowanie wewnętrzne (do kategorii produktowych, polecanych produktów, nowości w sklepie, innych wpisów na blogu).
Zobacz, jak robimy to w LeroyMerlin, gdzie każdy artykuł wykorzystywany jest do poprawy linkowania wewnętrznego.
Google ceni materiały, które są unikalne i wartościowe dla użytkownika. I właśnie takie powinny być wszystkie wpisy na Twoim blogu. Zastanów się, jakich treści mogą potrzebować Twoi klienci? Dużą pomocą będą różnego rodzaju narzędzia, które możesz wykorzystać, żeby dowiedzieć się jakie tematy z Twojej dziedziny są aktualnie pożądane. Te narzędzia to na przykład:
Warto także śledzić fora i media branżowe, a także grupy dyskusyjne na Facebooku. To często kopalnie pomysłów na wpisy blogowe.
Branża e-commerce to idealne środowisko dla szeroko zakrojonych działań contentowych, które pomogą Ci i w pozycjonowaniu i w sprzedaży. Możliwości jest masa! Możesz tworzyć poradniki, rankingi, porównania, testy produktów, tutoriale. Możesz dzielić się pomysłami i inspiracjami, czy publikować posty z cyklu DIY (zrób to sam). Czasami tak duże spektrum możliwości może przytłaczać. Dlatego warto zacząć od przygotowania strategii prowadzenia bloga oraz stworzenia harmonogramu publikacji.
Po pierwsze harmonogram pomoże Ci utrzymać regularność w publikowaniu wpisów, po drugie dzięki niemu nie uciekną Ci żadne pomysły na artykuły.
Pamiętaj też, aby w miarę możliwości promować swoje wpisy blogowe. Do tego celu przydadzą Ci się takie narzędzia jak:
Gdy widzisz, że na jakimś forum lub w social mediach ktoś porusza temat, który omawiałeś na blogu – zapewne nikt nie będzie miał za złe, jeśli w komentarzu zachęcisz do lektury swojego wpisu. Jeden warunek – musi być on wartościowy, a nie sprzedażowy. Dlatego najbezpieczniej jest linkować wpisy poradnikowe, nie produktowe. W ten sposób możesz zyskać wielu nowych czytelników (więc także potencjalnych klientów), ale też wartościowy ruch na stronie.
Mam nadzieję, że ten wpis utwierdził Cię w przekonaniu, że tworzenie bloga e-commerce naprawdę ma sens. Jeśli nadal się zastanawiasz spójrz na przykładowe efekty, jakie udało nam się osiągnąć z naszymi klientami.