Content marketing dla pokolenia Alfa

27.05.2021 - Content marketing, SEO - Magdalena Burda

Najstarszy przedstawiciel pokolenia Alfa ma dziś 11 lat. Jeszcze nie jest w stanie sam decydować o swoim życiu, ale jest już wymagającym konsumentem digitalowych treści. Dlaczego? Ponieważ jego życie od pierwszych dni było cyfrowe i takie pozostanie. Jak skutecznie dotrzeć z przekazem do grupy konsumentów biegłych technologicznie? Przekonajmy się!

Kim są przedstawiciele pokolenia Alfa?

Mamy 2010 rok. Na digitalowym rynku pojawia się poważny gracz – Instagram. Millenialsi ściągają aplikację i już na długie lata pozostają w sferze hashtagów. W tym samym czasie kształtuje się także pokolenie ich dzieci – generacja Alfa.

Pokolenie Alfa to osoby rodzące się w latach 2010 – 2024.

Warunki demograficzne

Z raportu ,,Understanding Generation Alpha[1]” wynika, że wskazaną grupę kształtują następujące warunki demograficzne:

  • starszy wiek rodziców,
  • mniejszy model rodziny,
  • różnorodność kulturowa,
  • lepsza sytuacja socjalno-ekonomiczna,
  • dłuższy szacowany czas życia.

Obserwacja przedstawicieli pierwszych roczników w czasie ich dojrzewania pozwoliła określić główne cechy pokolenia Alfa:

  • są biegli technologicznie,
  • pisanie na klawiaturze zastępują mową,
  • spędzają więcej czasu przed ekranem,
  • mają krótszą zdolność skupienia uwagi,
  • wchodzą w mniejszą ilość interakcji społecznych,
  • ich zabawa i nauka oparte są na technologii (aplikacjach).
  • Silny wpływ ruchów społecznych i polityki na pokolenia Alfa

Alfy to dzieci-aktywiści. Są świadkami wielu burzliwych społecznych i politycznych wydarzeń, takich jak: Brexit, ruchy #BlackLivesMatter oraz #MeToo, wybory prezydenckie w USA, w tym szturm na Kapitol czy wreszcie wybuch pandemii Covid-19. Jak wynika z badań, 19 proc. dzieci pomiędzy 5 a 9 rokiem życia było już na proteście dotyczącym ważnych dla nich i ich rodziców spraw, a 3 na 4 z nich uważa, że warto mówić o rzeczach, które są dla nich istotne[2]

 

Myślenie przyszłości

Generacja Alfa to też pokolenie, dla którego założenia transhumanizmu, czyli ruchu intelektualnego dążącego do wykorzystania osiągnięć nauki i techniki (w tym neurotechnologii, biotechnologii i nanotechnologii) w celu pokonania ludzkich słabości[3], mogą być czymś zupełnie naturalnym.

Aby dowiedzieć się, czym jest np. emulacja mózgu i technologiczna osobliwość warto sięgnąć po książkę Być Maszyną – Marka O’Connella.

Pokolenie Alfa a technologia

Alfy nazywane są generacją ekranu (ang. glass generation). Od początku życia otacza je elektronika.

Aż 24 proc. Alf spędza więcej czasu z przyjaciółmi online niż personalnie[4].

“We call them Generation Glass because the glass that they interact on now and will wear on their wrist, as glasses on their face, that will be on the Head Up Display of the driverless car they are transported in, or the interactive school desk where they learn will transform how they work, shop, learn, connect and play.”- Mark McCrindle, australijski badacz i twórca nazwy pokolenia Alfa.

Z badań Beano Studios wynika, że 86 proc. dzieci Alfa używa technologii do projektowania i budowania nowych rzeczy, 43 proc. z nich przyznało, że lubi majsterkować przy elektronice, 43 proc. interesuje się robotyką, a 35 proc. kodowaniem. Dla równowagi – 98 proc. dzieci podkreśliło, że wciąż kocha bawić się na dworze, a 72 proc. z nich wspina się na drzewa przyprawiając o dreszczyk emocji swoich rodziców[5].

Tylko 2 proc. Alf nie używa technologii. Z jakich urządzeń korzystają pozostali?

Charakterystycznymi dla pokolenia Alfa technologiami są lub będą:

  • asystenci głosowi,
  • social media,
  • streaming,
  • urządzenia bezprzewodowe – smartwatch, słuchawki,
  • MR (mixed reality),
  • roboty,
  • IoT (Internet of things),
  • AI (Artificial Inelligence),
  • uczenie maszynowe,
  • 5G,
  • autonomiczne rozwiązania – pojazdy,
  • biometria,
  • płatności cyfrowe, w tym cyfrowe waluty (np. bitcoin).

Siła nabywcza pokolenia Alfa: teraz i w przyszłości

Generacja Alfa jest najbogatszym i najlepiej usytuowanym pokoleniem w historii. Szacuje się, że dzięki temu poświęci ona najwięcej czasu na edukację (do ok. 30 roku życia) i będzie miała ogromną siłę nabywczą[6]. To również pokolenie, które jest przyzwyczajona do customizacji, czego przykładem są np. urocze misie w Smyku dające możliwość pełnej personalizacji – od koloru, przez strój zwierzaka i dodatki.

Młode Alfy już teraz konsumują treści i są w stanie namówić swoich opiekunów/rodziców na podjęcie decyzji zakupowej. Jak wynika z badania Family Power dla IQS, dzieci mają aż 72 proc. wpływu na zakup zabawek i nawet 13 proc. wpływu na zakup mebli[7]. Dodatkowo, już od 3 roku życia dysponują własnym budżetem. Raport BGŻOptima „Polak Oszczędny 2016. Czy oszczędność jest dziedziczna?” pokazuje, że 46 proc. rodziców regularnie wypłaca dzieciom kieszonkowe (średnio ok. 61 zł miesięcznie)[8].  

Content dla pokolenia Alfa

Zastanawiasz się, jak w takim razie dotrzeć z przekazem do pokolenia Alfa?

  1. Social media w wersji Alfa: content na platformach i siła video

Nowa generacja od najmłodszych lat związana jest z social mediami – dorastała razem z bijącym rekordy popularności Snapchatem. Młodzi tworzą content, są jego odbiorcami oraz komunikują się za jego pomocą z przyjaciółmi. Na digitalowym rynku zagościł nawet Messenger Kids, który stanowi alternatywę dla klasycznej wersji komunikatora Facebooka.

Z raportu Beano Studios wynika, że 55 proc. generacji Alfa (dzieci poniżej 10 roku życia), regularnie tworzy materiały video[9].

Według badań przeprowadzonych przez Get Hero 25,6 proc. użytkowników TIK TOKA ma od 9 do 13 lat[10] (chociaż aplikacja jest dostępna od 13 roku życia).

Co dalej? Dzieci generacji ekranu są gwiazdami YouTube (w Polsce do 13 roku życia działają pod skrzydłami swoich millenialnych rodziców). Kanał Ryan’s World, gdzie tytułowy Ryan Kaji ze swoją rodziną pokazują zabawki, ma obecnie 29,4 mln subskrypcji. Istnieje od 2015 roku i już w 2016 r. wg. Forbes’a przyniósł młodemu twórcy 11 mln dolarów zysku.

Filmy Ryana to nie tylko zabawa. To biznes. Chłopiec prowadzony przez swoich rodziców, stał się marką samą w sobie. Można kupić zabawki z logo jego kanału czy zagrać w grę „Race with Ryan”. To przykład, że influencer z pokolenia Alfa może mieć ogromny wpływ na decyzję zakupową opiekuna swojego fana lub rodzica, który szuka inspiracji.

W Polsce popularnością cieszy się np. kanał Hejka tu Lenka z 1,17 mln subskrypcji. A tuż obok rośnie kolejne pokolenie, jej brat – „Siema tu Marcel”, który od 2019 roku zdobył prawie 300 tys. subskrypcji.

Jakie treści królują wśród młodych twórców?

  • Unboxingi zabawek
  • Treści typu DIY (do it yourself – zrób to sam)
  • Codzienne vlogi
  • Materiały edukacyjne

Na platformie YT możemy znaleźć również wywiady, które prowadzą… Alfy, tak jak na kanale „HiHo Kids”, który ma 4,58 mln subskrypcji.

Kierując swój przekaz do nowej generacji warto postawić na influencer marketing – współpracę z młodymi twórcami, którzy potrafią w autentyczny sposób przedstawić produkty dedykowane grupie osób urodzonych po 2010 roku. Ważne jest, by wybierać kanały o wymiarze rozrywkowym i edukacyjnym, bezpieczne dla dzieci. Marki nie powinny pozwalać na powiązanie swoich produktów z treściami nieodpowiednimi dla grupy docelowej np. obraźliwymi. Warto wziąć pod uwagę fakt, że 62 proc. Alf potrafi wskazać zachowania YouTuberów, których nie popiera i są niewłaściwe[11]!

Co więcej, z badań PostBeyond wynika, że Alfy będą spędzać coraz więcej czasu na platformach social mediowych, częściej będą dokonywać na nich zakupów, a co najważniejsze – będą one stanowić dla nich źródło wiarygodnych informacji[12].

Time spent on social media is increasing each year, with the average use in the US growing from 90 minutes daily in 2012 to 153 minutes daily in 2019.

W komunikacji z Alfami niezwykle ważne są treści video oraz nowoczesne formy komunikacji (rozwiązania MR), a podstawą dotarcia do generacji ekranu jest stworzenie kont firmowych w social mediach (w mistrzowski sposób zrobił to X-KOM śmiało wkraczając na platformę Tik Tok).

Social media dają markom możliwość:

  • budowania zaangażowania i wiarygodności,
  • prowadzenia kampanii edukacyjnych,
  • angażowania użytkowników (wyzwania),
  • kreatywnej promocji produktów.

1. Alexa play Baby Shark: content zoptymalizowany pod voice search

Wyszukiwanie głosowe jest niezwykle ważne dla pokolenia Alfa i prowadzi do powstawania firm takich jak SoapBox Labs, które uczą asystentów głosowych rozpoznawania mowy dzieci w wieku od 2 do 12 lat.

Przykładem asystenta głosowego dla Alf w praktyce jest urocza Diya z aplikacji Read Along dla Androida od Google[13]. W czym pomaga? Uczy maluchy glass generacji czytać (wersja ENG).

Najpopularniejsi asystenci głosowi (Alexa i Siri) nie mają jeszcze polskiej wersji językowej (trzymamy kciuki, by to się niebawem zmieniło). Biorąc pod lupę rynek UK, szacuje się, że docelowo z tego rozwiązania będzie korzystać 12,6 miliona ludzi[14], w tym ogromną część będzie stanowić właśnie pokolenie Alfa.

Połączenie generacji Alfa z wyszukiwaniem głosowym rodzi potrzebę optymalizacji treści content marketingowych pod kątem voice asystentów. PASO, czyli Personal Assistant Search Optimization, pozwala na dopasowanie contentu do wyszukiwań głosowych i precyzyjne dotarcie do nowej generacji.

Jak pozycjonować treści w kontekście PASO?

  • Teksty powinny zachować konwersacyjny charakter: używanie wyrażeń zorientowanych na pytania.
  • Treści powinny zachować podział na krótkie akapity podzielone śródtytułami (znacznik H).
  • Treści powinny odpowiadać na pytania użytkowników (badanie intencji: Answer the Public).
  • Treści powinny być przejrzyste i skategoryzowane.
  • Treści powinny zostać uzupełnione zakładką FAQ (odpowiedzi na pytania powinny zawierać mniej niż 29 słów).
  • Należy skupić się na wyszukiwaniu semantycznym.

 2. Stop fake newsom: content marketing bez ściemy

73 proc. reprezentantów pokolenia Alfa poddaje pod wątpliwość informacje, które widzi w sieci, a 31 proc. wierzy, że jest w stanie rozpoznać fake newsa[15]. Dla rosnących w siłę młodych aktywistów najważniejsza będzie wiarygodność. Zaufają markom, które będą po prostu szczere.

Pójściem o krok dalej jest walka z fałszywym przekazem. Ciekawym przykładem jest Światowa Organizacja Zdrowia (WHO), która wykorzystała platformę TIK TOK do walki z covidową dezinformacją

3. System wartości: content, który łączy się z Alfą

Alfy-aktywiści będą szukać w treściach content marketingowych odzwierciedlenia swoich przekonań i społecznych nastrojów. Aż 58 proc. dzieci z tego pokolenia wskazuje, że płeć nie ma znaczenia[16]. Może to wpłynąć w przyszłości na targetowanie treści – przekonamy się, czy podział ze względu na płeć będzie odgrywał za kilka lat tak samo ważną rolę.

Ważne jest też to, żeby marki wyznawały ten sam system wartości, co młodzi aktywiści. Wychowani w wielokulturowej, globalnej atmosferze będą oczekiwać przede wszystkim otwartości i tolerancji.

Ostatnim, ale nie mniej ważnym elementem, jest pro-ekologiczna postawa firm. Alfy są świadome zagrożenia płynącego z nadchodzącej katastrofy klimatycznej i będą w swoich działaniach kierować się bardziej niż dotychczasowe pokolenia dobrem planety.

4. Personalizacja: content szyty na miarę

Alfy są przystosowane do rozwiązań szytych na miarę. Mogą mieć zabawki ze swoimi inicjałami, ciuchy, a nawet słodycze (customizacja M&M’s). W content marketingu ta wartość będzie miała znaczenie. Ważne będą np. działania z zakresu marketing automation pozwalające m.in. na przesyłanie dedykowanych ofert urodzinowych czy boksów z rekomendacjami.

Dla klasycznych form content marketingu takich jak wpisy blogowe, istotne będzie określenie PERSON ALFA, czyli osób, do których będziemy kierować nasz przekaz.

O tym, jak tworzyć PERSONY przeczytasz tutaj.

W treściach warto używać:

  • języka charakterystycznego dla wskazanego pokolenia,
  • prostych form gramatycznych (krótszy czas skupienia – rezygnujemy ze zdań wielokrotnie złożonych),
  • śródtytułów (H1, H2, H3),
  • wypunktowań,
  • interaktywnych elementów pozwalających szybciej skanować tekst (kotwice),
  • elementów graficznych i materiałów video.

W siłę urośnie tzw. content natywny, czyli taki, który w naturalny i nienachalny sposób promuje produkt bądź usługę i jest dopasowany do potrzeb odbiorcy. Treści powinny przede wszystkim odpowiadać na pytania Alf, dlatego nie można zapomnieć o analizie fraz pod kątem SEO. Przydadzą się do tego następujące narzędzia: SENUTO, KeyWord Tool, Answer The Public, Surfer SEO.

5. Poza kontrolą: content przyszłości

Wynalezienie radia trwało 38 lat, telewizora – 13, a iPoda 3 lata. Facebook powstał w rok, a aplikacja Pokemon Go została zaprojektowana w 19 dni[17]. Content, który będziemy tworzyć dla Alf, jest przyszłością. Nadejdzie ona szybciej, niż nam się wydaje. Najważniejsza jest zatem regularna analiza trendów i nowych platform. Uwaga! Tik Tok powstał w 2016 roku, a w 2020 roku korzystało z niego już 2 MILIARDY użytkowników na całym świecie[18].

Ważna jest też obserwacja technologii – rozwiązań z zakresu MR, a także dopasowanie treści do wprowadzanych nowości. Kto wie, może po PASObędziemy optymalizować treści do smart-okularów czy neuroprzekaźników od Elona Muska.

 

Podsumowanie  

Jeżeli chcesz, aby Twój content trafił do pokolenia Alfa, powinieneś pamiętać o:

  1. optymalizacji treści pod kątem asystentów głosowych (PASO),
  2. tworzeniu spersonalizowanych przekazów (Marketing Automation),
  3. ścisłym dopasowaniu treści do stworzonej Persony Alfa,
  4. zmieniającym się sposobie targetowania grupy docelowej,
  5. wykorzystaniu siły płynącej z social mediów przez współpracę z influencerami oraz prowadzeniu kanałów firmowych,
  6. dopasowaniu przekazu do ich przekonań i idei,
  7. utrzymaniu wiarygodności swojej marki i walce z dezinformacją,
  8. wykorzystaniu nowych technologii w działaniach marki (np. MR),
  9. tworzeniu dla nich treści przyjaznych językowo i stylistycznie.

W kontekście Alf Twoje digitalowe oczy muszą być ciągle szeroko otwarte. To, co jest ważne dla nich teraz, za kilka lat, a nawet miesięcy, może być zupełnie nieaktualne. Na glass generację wpływa dynamicznie zmieniający się świat i technologia. To niewątpliwie pokolenie z ogromnym potencjałem, które może zmienić content marketing jaki dziś znamy w content marketing przyszłości.

 

Jeżeli szukasz pomocy w optymalizacji swoich działań content marketingowych pod kątem pokolenia Alfa, zapraszam do kontaktu.

Źródła:

[1] https://www.researchgate.net/publication/342803353_UNDERSTANDING_GENERATION_ALPHA
[2] https://www.beanostudios.com/post/the-future-s-bright-the-future-s-gen-alpha-1
[3] https://pl.wikipedia.org/wiki/Transhumanizm
[4] https://domain.me/how-is-generation-alpha-using-technology/
[5] https://www.beanostudios.com/post/the-future-s-bright-the-future-s-gen-alpha-1
[6] https://www.researchgate.net/publication/342803353_UNDERSTANDING_GENERATION_ALPHA
[7] https://www.rp.pl/Finanse/310289897-Dzieci-decyduja-o-rodzinnych-wydatkach.html
[8] https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/srednie-kieszonkowe-w-polsce-edukacja-finansowa-dzieci-raport/ww6rmp6
[9]https://www.beanostudios.com/post/the-future-s-bright-the-future-s-gen-alpha-1
[10] https://nowymarketing.pl/a/25400,gethero-tiktok-sprzedaje-raport
[11] https://www.beanostudios.com/post/the-future-s-bright-the-future-s-gen-alpha-1
[12] https://www.postbeyond.com/blog/generation-alpha-predictions/
[13] https://voicebot.ai/2020/05/08/google-launches-new-voice-assistant-and-app-to-teach-kids-to-read/
[14] https://www.internetmatters.org/resources/smart-speakers-set-up-safe-guide/#risks
[15] https://www.beanostudios.com/post/the-future-s-bright-the-future-s-gen-alpha-1
[16] https://www.beanostudios.com/post/the-future-s-bright-the-future-s-gen-alpha-1
[17] https://www.researchgate.net/publication/342803353_UNDERSTANDING_GENERATION_ALPHA
[18] https://pl.wikipedia.org/wiki/TikTok

Senior Content Specialist

Korzystamy z plików cookies oraz podobnych technologii, by móc jak najlepiej dostosować serwis do Twoich potrzeb oraz serwować Tobie interesujące Ciebie reklamy. Korzystając z naszego serwisu zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, wyrażasz zgodę na używanie plików cookies i podobnych technologii.

Więcej w Polityce Cookies 5