Przyszłość digital marketingu: jakie trendy przyniesie 2025 rok?

23.01.2025 - - Izabela Zakierska

Branża digital marketingu, podobnie jak wiele innych dziedzin opartych na technologiach, musi mierzyć się z dynamicznym rozwojem i stale zmieniającymi się trendami. Szczególnie rozwojowy był mijający rok, podczas którego można było zauważyć innowacyjne zmiany w zakresie zachowań konsumentów, działania algorytmów wyszukiwarki, podejścia do analizy danych czy możliwości wykorzystania AI. Chcąc tworzyć skuteczne i wpływowe strategie marketingowe, kluczowe jest nie tyle podążanie za najnowszymi tendencjami, co kreowanie ich i bycie o krok przed konkurencją. Przyjrzyjmy się ośmiu najważniejszym trendom, które prawdopodobnie będą kształtować przyszłość marketingu cyfrowego w najbliższym roku.

1. Hiperpersonalizacja kluczem do serca klientów

Personalizacja przekazu marketingowego jest strategią znaną już od dawna i szeroko wykorzystywaną w e-mail marketingu, wyszukiwarce, mediach społecznościowych czy na platformach zakupowych. Co więc niesie ze sobą przedrostek hiper? Konieczność głębszej analizy preferencji i zachowań użytkowników, którzy oczekują ofert jeszcze lepiej dopasowanych do ich potrzeb, nastroju czy nawet wyznawanych wartości. Według raportu Segment, 44 proc. konsumentów prawdopodobnie stanie się stałymi nabywcami po spersonalizowanych zakupach. Dotyczy to przede wszystkim pokolenia Z, które uchodzi za wymagającą grupę społeczną ceniącą indywidualność w każdym aspekcie życia. 

2.Współpraca z AI: nowa era digital marketingu

W 2025 roku wykorzystanie AI w działaniach online może okazać się nieuniknione. Wszystko wskazuje na to, że „współpraca z AI” będzie nie tylko okazjonalnym wsparciem, ale wręcz koniecznością. Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe rewolucjonizują znany nam dotychczas marketing. Umożliwiają i usprawniają personalizację reklam, automatyzując zarządzanie kampaniami oraz tworząc dobrej jakości treści. W związku z coraz szerszym wykorzystywaniem tych rozwiązań portal Statista przewiduje, że wartość AI zwiększy się z 95,5 miliardów dolarów w roku 2021 do ponad 160 miliardów dolarów w 2025 roku.

Z punktu widzenia osób pracujących w branży marketingu i SEO rozwiązania z zakresu AI są cenione najbardziej za możliwość automatyzacji działań. Analizowanie baz danych, słów kluczowych, zarządzanie kampaniami reklamowymi, targetowanie odbiorców czy rozsyłanie e-maili to czasochłonne zadania, które bez problemu można oddać „w ręce” AI, a własne zasoby przeznaczyć na tworzenie koncepcji i strategii. Nie można nie wspomnieć też o AI w kontekście kreatora pomysłów, treści i grafik. Mimo że GenAI jest już wykorzystywana, w nowym roku ma stać się jednym z kluczowych narzędzi. Liczby mówią same za siebie: nawet 90 proc. organizacji chce zainwestować we wdrożenie generatywnej sztucznej inteligencji w marketingu w 2025 roku. Niewątpliwym wyzwaniem będzie więc znalezienie równowagi między kreatywnością a generatywnością. 

AI w digital marketingu będzie istotna w jeszcze jednym aspekcie: zakupowym. Według Forbesa chatboty AI i tzw. konwersacyjna sztuczna inteligencja będą coraz częściej przejmować obowiązki działów obsługi klienta i wspomagać ich pracę za pośrednictwem witryn internetowych, sklepów, aplikacji czy inteligentnych urządzeń. Wydaje się więc, że podejście „AI first” stanie się kluczowym trendem w 2025 roku. 

3. User Generated Content solą nowoczesnego content marketingu

W 2025 roku User Generated Content (UGC) pozostanie jednym z kluczowych trendów w digital marketingu, definiując sposób, w jaki marki angażują swoich odbiorców. Treści tworzone przez użytkowników – zdjęcia, recenzje, posty w mediach społecznościowych czy filmy – będą odgrywać coraz większą rolę w budowaniu zaufania i autentyczności marki. W erze przesytu treściami reklamowymi konsumenci bardziej ufają rekomendacjom innych użytkowników niż tradycyjnym przekazom marketingowym. Dzięki UGC firmy nie tylko wzmacniają więź z klientami, ale także redukują koszty produkcji treści. Współpraca z lojalnymi klientami jako ambasadorami marki stanie się naturalnym elementem strategii content marketingowej. 

4. Inkluzywność: marketing bez barier

Według raportu Kantar niemal 80 proc. konsumentów na świecie uznaje inkluzywność za kluczowy czynnik wpływający na ich decyzje zakupowe. Marki coraz częściej będą projektować kampanie, które uwzględniają różnorodność społeczną, kulturową i demograficzną, tworząc przekazy dostępne i angażujące dla każdego, niezależnie od wieku, płci, pochodzenia czy stopnia sprawności. Takie podejście pozwoli zyskać przewagę na rynku. Inkluzywny marketing to nie tylko trend, ale także odpowiedź na oczekiwania współczesnych konsumentów, którzy poszukują autentyczności i wartości w komunikacji marek. Kampanie uwzględniające różnorodność nie tylko wzmacniają wizerunek firmy jako odpowiedzialnej społecznie, ale również pomagają dotrzeć do szerszego grona odbiorców.

5. Krótka forma, wielki efekt: wideo w 2025 roku

Wideo w krótkiej formie będzie jednym z najważniejszych trendów digital marketingu w 2025 roku. Według raportu Wyzowl’s State of Video Marketing Survey obecnie już ponad 90 proc. marketerów wykorzystuje wideo w swoich strategiach. Platformy takie jak TikTok, Instagram Reels czy YouTube Shorts już w ciągu ostatniego roku pokazały, jak ogromną moc ma szybki, angażujący przekaz wizualny. Wideo trwające zaledwie kilka sekund potrafi przyciągnąć uwagę, wzbudzić emocje i skutecznie przekazać kluczowy komunikat marki. W erze zdominowanej przez krótką uwagę użytkowników, tego typu treści pozwalają na błyskawiczne budowanie zaangażowania. Krótkie wideo świetnie sprawdza się w storytellingu, promowaniu produktów czy wzbudzaniu interakcji, takich jak komentarze, udostępnienia i reakcje. Dzięki rozwojowi technologii AI i narzędziom do automatycznej edycji marketerzy mogą tworzyć spersonalizowane, dynamiczne treści wideo na masową skalę. Według HubSpot aż 92 proc. marketerów przyznaje, że filmy zapewniają dodatni wzrost z inwestycji.

6. Rok 2025 pod znakiem kryzysu zaufania

Sztuczna inteligencja oprócz swoich niepodważalnych zalet niesie ze sobą również pewne zagrożenia. Zdolności generatywne narzędzi AI wiążą się z możliwościami manipulacyjnymi, co widać choćby na przykładzie zjawiska deep fake. Żyjąc w okresie dynamicznego rozwoju AI, wiele osób z ostrożnością podchodzi do jej możliwości. Według tegorocznego raportu firmy konsultingowej Edelman poziom zaufania do firm tworzących rozwiązania na bazie AI spadł z 61 proc. w 2019 r. do 53 proc. w 2024 r. Coraz mniej użytkowników wierzy nie tylko w rzetelność informacji, które niosą, ale i bezpieczeństwo tych nowoczesnych rozwiązań. Według badań Kantar aż dwie piąte użytkowników nie ufa reklamom tworzonym za pomocą AI. Inny sondaż przeprowadzony przez Cognizant dowodzi, że generatywnej sztucznej inteligencji ufa jedynie 30 proc. respondentów. 

Ograniczone zaufanie dotyczy również mediów społecznościowych. W kontekście makro, mikro i nano influencerów, różnice w postrzeganiu autentyczności i wiarygodności mają istotny wpływ na skuteczność kampanii marketingowych. Coraz więcej użytkowników social mediów darzy zaufaniem nano influencerów, którzy tworzą treści w sposób naturalny, bez przymusu komercyjnego, co sprawia, że rekomendacje od nich są postrzegane jako najbardziej wiarygodne. Ich społeczności są małe, ale za to bardzo lojalne. Dla marek współpraca z nano influencerami może być efektywną strategią, zwłaszcza gdy zależy im na dotarciu do specyficznych, zaangażowanych grup odbiorców.

Źródło: Influencer Marketing Hub

7. Nowe formy wyszukiwania: rewolucja w sposobie odkrywania treści

W 2025 roku nowe technologie zmienią oblicze wyszukiwania, wprowadzając rewolucję w sposobie, w jaki konsumenci odkrywają treści online. Tradycyjne wyszukiwarki oparte na frazach kluczowych ustąpią miejsca bardziej zaawansowanym rozwiązaniom, takim jak wyszukiwanie głosowe, wizualne oraz oparte na sztucznej inteligencji. Dzięki tym innowacjom użytkownicy będą mogli w łatwiejszy sposób dotrzeć do interesujących ich informacji, korzystając z nowych interfejsów i metod komunikacji. Coraz większy potencjał zyskuje zero click serach, czyli odpowiedź na pytanie bezpośrednio na stronie wyników wyszukiwania. Zapewnia użytkownikom to, czego obecnie oczekują: szybkość i konkretne informacje. Warto uwzględnić to w swojej strategii rich snippets

Ponadto coraz powszechniejsze staje się wyszukiwanie głosowe umożliwiające użytkownikom szybkie uzyskiwanie odpowiedzi na pytania i odkrywanie produktów czy usług bez konieczności wpisywania zapytań. Raport Accenture 2024 wskazuje, że 39 proc. osób w wieku 18-34 lat woli odpowiedzi konwersacyjne AI od standardowych wyszukiwań. Z kolei stale rozwijane wyszukiwanie wizualne, wspierane przez technologie rozpoznawania obrazu, pozwala na znajdowanie produktów na podstawie zdjęć, co otwiera nowe możliwości dla branży e-commerce. Użytkownicy mogą po prostu zrobić zdjęcie przedmiotu, a algorytmy AI natychmiast znajdą podobne artykuły lub inspiracje.

Nie można nie wspomnieć o odpowiedziach generatywnych AI, na czele z liderami technologicznymi takimi jak Google (Gemini), OpenAI (Chat GPT) czy Perplexity. Według Raportu 2025 “AI wyszukiwarki i chatboty – szanse i zagrożenia dla marek” agencji Whites, 25 proc. spadku ruchu w wyszukiwarkach internetowych może nastąpić do roku 2026 z racji przenoszenia się użytkowników do chatbotów AI i podobnych rozwiązań. Jak obecnie wygląda popularność platform biorących udział w wyszukiwaniu informacji na podstawie miesięcznych odwiedzin?

  • Google – 84,94 mld
  • YouTube – 29,10 mld
  • ChatGPT – 3,7 mld
  • Bing – 1,8 mld
  • Gemini – 291,6 mln
  • Perplexity – 90,78 mln

Według danych Forbesa rolę wyszukiwarki dla pokolenia Z przyjmują także TikTok i Instagram. 67 proc. z nich twierdzi, że używa Instagrama do wyszukiwania. TikTok jest drugim wyborem: 62 proc. osób w wieku 18–24 lat szuka tam informacji, podczas gdy Google jest na trzecim miejscu z wynikiem 61 proc. Nowe formy wyszukiwania to nie tylko wygodna alternatywa dla tradycyjnych metod, ale także ogromna szansa dla marek, by dotrzeć do konsumentów w sposób bardziej naturalny i intuicyjny. Dla marketerów oznacza to konieczność dostosowania treści i strategii SEO do nowych tendencji. 

8. Użytkownik w centrum uwagi

W 2025 roku content is still king, a potrzeby użytkowników stawiane są w centrum uwagi. Wciąż obowiązują kryteria E-E-A-T, które podkreślają eksperckość, wiarygodność i merytoryczne walory contentu oraz doświadczenie autora. Niezbędne jest więc poznanie docelowego użytkownika poprzez dogłębną analizę danych i opisanie tematu w sposób wyczerpujący, odpowiadający na intencję czytelnika. Mimo że UX odgrywa coraz większą rolę w digital marketingu, nie należy zaniedbywać SEO: według raportu Marketing Strategy & Trends Report 2025 (HubSpot) aż 88 proc. marketerów utrzyma lub zwiększy swój budżet na działania w zakresie SEO w 2025 roku.

Digital marketing w 2025 roku: co nas czeka?

Rok 2025 w digital marketingu to czas dynamicznych zmian, w których kluczowe role będą odgrywać technologie, personalizacja i inkluzywność. Marki będą coraz bardziej polegały na sztucznej inteligencji, aby automatyzować procesy, optymalizować kampanie i dostarczać spersonalizowane treści w czasie rzeczywistym. Wideo, zwłaszcza krótkie formy, pozostanie najpotężniejszym narzędziem komunikacji, umożliwiając firmom przyciąganie uwagi konsumentów. Digital marketing w 2025 roku będzie nie tylko bardziej technologiczny, ale i humanistyczny, z naciskiem na tworzenie wartościowych, angażujących i odpowiedzialnych treści. Aby pozostać konkurencyjnym, marketerzy muszą wdrożyć nowe technologie, łącząc innowacyjność z autentycznością, nadać priorytet personalizacji i dostosować się do zmian w zachowaniu konsumentów.

 

Korzystamy z plików cookies oraz podobnych technologii, by móc jak najlepiej dostosować serwis do Twoich potrzeb oraz serwować Tobie interesujące Ciebie reklamy. Korzystając z naszego serwisu zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, wyrażasz zgodę na używanie plików cookies i podobnych technologii.

Więcej w Polityce Cookies 5