AI Overview (w polskiej wersji „Przegląd od AI”) to nowa funkcja dostępna w wyszukiwarce Google, która wykorzystuje model językowy Gemini do analizy zapytań i generowania odpowiedzi. Wygenerowany wynik jest wyraźnie oznaczony i wydzielony od pozostałych, aby użytkownicy mogli go z łatwością odróżnić. Skrócona odpowiedź przygotowana przez AI Overview wyświetla się na samej górze wyników wraz z odnośnikami do cytowanych fragmentów stron internetowych.
Poszczególne informacje oznaczone są klikalnymi linkami prowadzącymi do źródeł, a same źródła pojawiają się w okienku po prawej stronie. Co istotne, strony, które trafiają do odpowiedzi AI Overview, najczęściej pochodzą z top 12 organicznych wyników wyszukiwania dla danego zapytania.
Co ta zamiana oznacza w kontekście SEO? Przede wszystkim może to rzutować na liczbę odwiedzin strony, a więc spadek współczynnika klikalności (CTR) organicznych wyników wyszukiwania, nawet jeżeli znajdują się wysoko w rankingu. Użytkownik, odnajdując odpowiedź na swoje pytanie bezpośrednio w wygenerowanej podpowiedzi, może już nie mieć potrzeby wchodzenia na stronę. Prowadzi to do wzrostu wyszukiwań bez kliknięcia, tzw. zero-click searches.
Duży wpływ na wyniki organiczne ma także rozmiar odpowiedzi AI Overview. Zajmuje ona znaczną część ekranu – 42% na desktopie i 48% na urządzeniach mobilnych – przez co organiczne wyniki wyszukiwania przesunięte są dużo niżej i stają się mniej widoczne dla użytkowników. Gotowa odpowiedź dostępna na górze strony sprawia, że odbiorca ma mniejszą potrzebę przewijania w dół do organicznych wyników i klikania w linki. Nawet jeśli Twoja strona zajmuje wysokie pozycje w top 10, może być niedostrzegalna na ekranie.
Pojawienie się AI Overview niewątpliwie zmieni sposób podejścia do pozycjonowania. Jednak jego wykorzystanie może stać się szansą na wyróżnienie się na tle konkurencji. Jeśli Twoja strona zostanie uznana za wartościowe źródło informacji, może zająć wysokie miejsce w generowanych odpowiedziach, przyciągając uwagę nowych odbiorców.
Pojawienie się AI Overview pokazuje, jak istotna jest wysokiej jakości treść tworzona dla użytkowników, a nie tylko robotów Google. Konkretne, wiarygodne i dobrze sformatowane teksty, które odpowiadają intencji użytkownika, zwiększają szansę na ich zacytowanie. Jak zatem tworzyć treści, które pojawią się w AI Overview?
Sprawdź także: Jakościowy content, czyli jaki? Jak robimy to w K2 Precise
Na początku zidentyfikuj pytania, które pojawiają się w AI Overview w Twojej branży oraz przeanalizuj samą treść generowanych odpowiedzi. W ten sposób łatwiej będzie zrozumieć, jakie informacje są najczęściej prezentowane. Z obserwacji wynika, że AI Overview w Polsce zwykle pojawia się przy zapytaniach poradnikowych i informacyjnych, które wymagają konkretnych odpowiedzi, rzadziej natomiast dla zapytań transakcyjnych. Warto także porównać swoje teksty z treściami, które pojawiają się w AI Overview, a następnie uzupełnić je o brakujące elementy – może na dane pytanie można odpowiedzieć bardziej konkretnie lub prostszym językiem? Zadbaj także o fundamenty SEO swojej strony – w końcu większość cytowanych linków pochodzi z witryn, które zajmują wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.
Aby zwiększyć szansę na pojawianie się Twojej strony w AI Overview i wyróżnić się na tle konkurencji, ważne jest strategiczne podejście do tworzenia tekstów. Jak pisać, aby trafić do AI Overview? Oto kilka istotnych wytycznych:
Treść dostosowana pod AI Overview powinna być wartościowa dla czytelnika i w wyczerpujący sposób odpowiadać na jego pytania. Nie chodzi już tylko o pokrycie tematyczne, ale także dostarczenie przydatnych i oryginalnych informacji. Warto uwzględnić własne badania i raporty, recenzje i porównania produktów czy poradniki i testy, które pokażą nową perspektywę.
Tworzenie treści z myślą o AI Overview to inwestycja w poprawę widoczności Twojej marki w przyszłości. W erze wzrostu popularności zapytań głosowych oraz odpowiedzi generowanych przez sztuczną inteligencję, obecność witryny w AI Overview staje się kluczowym elementem skutecznej strategii content marketingowej. Wyróżniając się w tym miejscu, masz szansę dotrzeć do szerszego grona odbiorców, którzy otrzymują szybką i konkretną odpowiedź na swoje zapytanie. To nie tylko sposób na zwiększenie świadomości marki, ale także na zbudowanie i umocnienie pozycji eksperta w branży.
Optymalizacja treści pod AI Overview idzie w parze z tworzeniem wartościowych tekstów o wysokiej jakości, co pozytywnie wpływa na ogólną użyteczność strony, a także jej pozycję w tradycyjnych wynikach wyszukiwania. Marki, które od dawna stawiają na treści tworzone dla użytkowników, a nie tylko algorytmów wyszukiwarek, naturalnie zyskują przewagę w nowym środowisku AI Overview.
Sprawdź także: Personalizacja treści dzięki AI – jak zwiększyć zaangażowanie klientów?
Merytoryczne artykuły, odpowiadające na potrzeby ich odbiorców są chętniej wybierane przez algorytmy jako wiarygodne źródła informacji, a obecność w generowanych odpowiedziach może znacząco zwiększyć ruch i przyciągnąć nowych klientów, dając przewagę nad konkurencją, która jeszcze nie dostosowała swojej strategii marketingowej do dynamicznie zmieniającej się formy wyszukiwania. Co więcej, takie podejście buduje trwałe relacje z użytkownikami, którzy doceniają rzetelność i eksperckość prezentowanych treści, co w dłuższej perspektywie przekłada się na lojalność i konwersje. Inwestowanie w jakościową treść okazuje się więc strategią wygrywającą zarówno w kontekście AI Overview, jak i tradycyjnego SEO.