Temat Real Time Marketingu (RTM) regularnie pojawia się w branżowej dyskusji, zazwyczaj przy okazji udanej akcji tego typu. W dynamicznym świecie digitalu takie działania są coraz popularniejsze i na stałe wpisują się w strategię marketingową firm. Warto więc zastanowić się, co markom dają działania RTM?
Niedawno wiele marek wykorzystało RTM w ramach akcji: „In Poland we don’t say…”:
Jak również w bijącej rekordy popularności akcji #hot16challenge2:
Odpowiedź na to pytanie wydaje się w miarę prosta, gdyż tego typu działania pozwalają markom na wyjście poza schemat i zbudowanie bliższej relacji z użytkownikami. Dzięki umiejętnej reakcji na bieżące wydarzenia, wykorzystaniu kreatywności i poczucia humoru, marka może pokazać się z innej strony. Wywoływanie pozytywnych skojarzeń przekłada się na stosunek użytkowników do brandu.
Umiejętnie zrobiony RTM wpływa na ocieplenie wizerunku marki oraz polepszenie relacji z odbiorcami. Jest jeszcze inny aspekt – wyróżnienie się spośród podobnych komunikatów i kreacji stockowych, a więc zdobycie (choć na chwilę) unikalności, o którą tak wszyscy zabiegają. Należy jednak pamiętać, że sztuczność w tego typu działaniach może zaszkodzić.
Poza wspomnianymi wyżej benefitami miękkimi, emocjonalnymi, są również wymierne rezultaty. Przede wszystkim zasięgi, jakie marka może osiągnąć w trakcie jednego dnia w social mediach. Tym samym, im lepszy marka przygotuje materiał, tym większą będzie miała szansę na share’owanie i dotarcie do nowych odbiorców. Warto wspomnieć również o tym, że tego typu działania nie wymagają dużych nakładów budżetowych.
Najważniejsza tutaj jest autentyczność i błyskotliwość. Jeśli marka potrafi mieć dystans do siebie i wykorzystać to w komunikacji, to może naprawdę wiele zyskać. W ten sposób puszcza oko do użytkowników i wchodzi z nimi na nowy poziom relacji, wywołując uśmiech. Umiejętnie przygotowana kreacja spotyka się z dużą sympatią konsumentów, którzy chętnie dzielą się z innymi tego typu materiałem, jak również chętnie reagują – like’ują i komentują.
To zależy, jaki przyświeca marce cel i co chce osiągnąć tego typu działaniami. Autentyczność i szczerość są tu kluczowe. Jeśli akcja RTM jest jednorazowa i zupełnie nie ma odzwierciedlenia w innych działaniach i komunikacji marki, to ciężko oczekiwać dużych efektów.
Idąc dalej, działania RTM mogą być wpisane w strategię komunikacji socialowej oraz planowane z wyprzedzeniem (np. przed ważnymi sportowymi wydarzeniami można przygotować różne pomysły i scenariusze), jak również prowadzone ad hoc. Ważne, aby były zgodne z DNA marki i jej wizerunkiem. Wtedy są skuteczne – ocieplają ten wizerunek oraz wywołują emocje wśród odbiorców.
Wobec tego, czy RTM działa? Działa, jeśli jest autentyczny i zrobiony z poczuciem humoru w odpowiednim czasie. Co więcej, działania Real Time Marketingowe powinny budować duże organiczne zasięgi, wzbudzać zaangażowanie użytkowników i mieć potencjał viralowy. Oczywiście bardzo ważny jest tu kontekst, ale jeszcze ważniejszy – chwytliwy pomysł.
1. IKEA. Firma świetnie łączy produkty i ich nazwy z bieżącymi wydarzeniami. Poniżej reakcja na ślub księcia Harry’ego z Megan Markle.
2. Krakus. Strategia marki w social mediach opiera się o komunikację z przymrużeniem oka, która bardzo często wykorzystuje RTM.
3. Piwo Żywiec. Nominacja za dobre hasła, szybkie reakcje oraz wcześniej zaplanowane działania RTM.