Czy Real Time Marketing działa?

23.07.2020 - Strategia - Ola Jędrzejczak

Temat Real Time Marketingu (RTM) regularnie pojawia się w branżowej dyskusji, zazwyczaj przy okazji udanej akcji tego typu. W dynamicznym świecie digitalu takie działania są coraz popularniejsze i na stałe wpisują się w strategię marketingową firm. Warto więc zastanowić się, co markom dają działania RTM?

Przykłady działań RTM na polskim rynku

Niedawno wiele marek wykorzystało RTM w ramach akcji: „In Poland we don’t say…”:

Jak również w bijącej rekordy popularności akcji #hot16challenge2:

Jakie korzyści płyną z Real Time Marketingu?

Odpowiedź na to pytanie wydaje się w miarę prosta, gdyż tego typu działania pozwalają markom na wyjście poza schemat i zbudowanie bliższej relacji z użytkownikami. Dzięki umiejętnej reakcji na bieżące wydarzenia, wykorzystaniu kreatywności i poczucia humoru, marka może pokazać się z innej strony. Wywoływanie pozytywnych skojarzeń przekłada się na stosunek użytkowników do brandu.

Umiejętnie zrobiony RTM wpływa na ocieplenie wizerunku marki oraz polepszenie relacji z odbiorcami. Jest jeszcze inny aspekt – wyróżnienie się spośród podobnych komunikatów i kreacji stockowych, a więc zdobycie (choć na chwilę) unikalności, o którą tak wszyscy zabiegają. Należy jednak pamiętać, że sztuczność w tego typu działaniach może zaszkodzić.

Poza wspomnianymi wyżej benefitami miękkimi, emocjonalnymi, są również wymierne rezultaty. Przede wszystkim zasięgi, jakie marka może osiągnąć w trakcie jednego dnia w social mediach. Tym samym, im lepszy marka przygotuje materiał, tym większą będzie miała szansę na share’owanie i dotarcie do nowych odbiorców. Warto wspomnieć również o tym, że tego typu działania nie wymagają dużych nakładów budżetowych.

Jak RTM jest odbierany przez konsumentów?

Najważniejsza tutaj jest autentyczność i błyskotliwość. Jeśli marka potrafi mieć dystans do siebie i wykorzystać to w komunikacji, to może naprawdę wiele zyskać. W ten sposób puszcza oko do użytkowników i wchodzi z nimi na nowy poziom relacji, wywołując uśmiech. Umiejętnie przygotowana kreacja spotyka się z dużą sympatią konsumentów, którzy chętnie dzielą się z innymi tego typu materiałem, jak również chętnie reagują – like’ują i komentują.

Czy działania RTM są skuteczne?

To zależy, jaki przyświeca marce cel i co chce osiągnąć tego typu działaniami. Autentyczność i szczerość są tu kluczowe. Jeśli akcja RTM jest jednorazowa i zupełnie nie ma odzwierciedlenia w innych działaniach i komunikacji marki, to ciężko oczekiwać dużych efektów.

Idąc dalej, działania RTM mogą być wpisane w strategię komunikacji socialowej oraz planowane z wyprzedzeniem (np. przed ważnymi sportowymi wydarzeniami można przygotować różne pomysły i scenariusze), jak również prowadzone ad hoc. Ważne, aby były zgodne z DNA marki i jej wizerunkiem. Wtedy są skuteczne – ocieplają ten wizerunek oraz wywołują emocje wśród odbiorców.

Wobec tego, czy RTM działa? Działa, jeśli jest autentyczny i zrobiony z poczuciem humoru w odpowiednim czasie. Co więcej, działania Real Time Marketingowe powinny budować duże organiczne zasięgi, wzbudzać zaangażowanie użytkowników i mieć potencjał viralowy. Oczywiście bardzo ważny jest tu kontekst, ale jeszcze ważniejszy – chwytliwy pomysł.

Firmy skutecznie wykorzystujące działania RTM

1. IKEA. Firma świetnie łączy produkty i ich nazwy z bieżącymi wydarzeniami. Poniżej reakcja na ślub księcia Harry’ego z Megan Markle.

2. Krakus. Strategia marki w social mediach opiera się o komunikację z przymrużeniem oka, która bardzo często wykorzystuje RTM.

3. Piwo Żywiec. Nominacja za dobre hasła, szybkie reakcje oraz wcześniej zaplanowane działania RTM.

Strategy Manager

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Korzystamy z plików cookies oraz podobnych technologii, by móc jak najlepiej dostosować serwis do Twoich potrzeb oraz serwować Tobie interesujące Ciebie reklamy. Korzystając z naszego serwisu zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, wyrażasz zgodę na używanie plików cookies i podobnych technologii.

Więcej w Polityce Cookies 5