Coraz więcej firm i marketerów zmierza w kierunku podejmowania decyzji marketingowych na podstawie danych, które odzwierciedlają realne zachowania klientów. W jaki sposób je zbierają? Zobacz, na czym polega audyt Google Analytics (GA) i przekonaj się, jak możesz wpłynąć na jakość pozyskiwanych informacji.
Poziom treści:
Wśród osób pracujących z danymi krąży koncepcja nazywana GIGO (ang. „Garbage in, garbage out”). Według niej niezależnie od tego, jak dobry jest zespół osób pracujących nad podjęciem decyzji, jeżeli dane wyjściowe są brudne, niepełne lub błędne, to wyciągnięte z nich wnioski będą tej samej jakości.
Aby uniknąć błędnie wyciągniętych wniosków, warto przeprowadzić audyt narzędzia, który pozwoli odpowiedzieć na 4 podstawowe pytania.
Aby sprawdzić, czy nasze dane są poprawne, musimy poznać proces ich przesyłania i odbierania w narzędziu analitycznym. W tym artykule skupiam się na Google Analytics, gdyż jest to najbardziej powszechne narzędzie do analityki online.
Platforma Google Analytics składa się z 4 głównych komponentów:
Użytkownik ma możliwość modyfikacji 3 komponentów: zbieranie danych, konfiguracja i raportowanie. Każdy z tych komponentów powinien zostać dogłębnie zweryfikowany podczas audytu.
Znając komponenty platformy GA, możemy rozbić nasz audyt na trzy główne etapy:
Przeczytaj więcej o sposobie zbierania danych w narzędziu Google Analytics
Pierwszy etap odbywa się podczas przeglądania strony internetowej. Tam, przechodząc przez cały serwis, można rozpoznać sposób implementacji narzędzia oraz wyłapać potencjalne błędy lub braki po stronie implementacyjnej.
Tutaj weryfikujemy takie informacje jak:
Na tym etapie bardzo przydatne są różne wtyczki do przeglądarki, które usprawniają proces weryfikacji narzędzia, bez konieczności modyfikowania kodu Google Analytics.
Google Analytics Debugger [dla przeglądarki Chrome], która uruchamia tryb debugowania w naszym kodzie śledzącym
Kolejne 2 etapy odbywają się już w samym narzędziu. Wykorzystując jego funkcjonalności, sprawdzamy poprawność konfiguracji i otrzymanych danych.
Sposób, w jaki mamy skonfigurowane narzędzie, wpływa na to, jakie dane są prezentowane w naszych raportach. Pewnych zmian na poziomie widoku nie da się cofnąć, dlatego zawsze rekomendujemy ustawienie widoku, który przechowuje surowe dane i pełni rolę kopii zapasowej naszego widoku głównego.
Na co zwrócić uwagę przy weryfikacji konfiguracji Google Analytics?
Ostatni etap to już zebrane dane, które widać w panelu Google Analytics. Z uwagi na to, że sposób konfiguracji wpływa na to, jakie dane są widoczne w panelu raportowym, analiza historycznie zebranych danych pozwala na poprawną konfigurację narzędzia w przyszłości i dopasowanie ustawień do rzeczywistej struktury serwisu.
Na tym etapie weryfikujemy następujące dane z Google Analytics:
Po przeprowadzeniu audytu kolejnym krokiem jest zaplanowanie kluczowych zmian, które wpłyną na nasz biznes. Zaczynamy od naprawy wykrytych błędów, następnie przechodzimy do implementacji dodatkowych danych, które są potrzebne do podjęcia właściwej decyzji lub odpowiedzenia na kluczowe pytania biznesowe. Sposoby wdrażania zmian, implementacji i współpraca z działem IT to już osobny temat, który na pewno poruszymy w kolejnych artykułach.
Nie masz pewności, czy wystarczająco dobrze znasz platformę, aby przeprowadzić audyt? Chcesz poznać szczegóły współpracy przy audycie narzędzia? Skontaktuj się z nami, chętnie odpowiemy na Twoje pytania.