Dobre dane = dobre decyzje, czyli audyt Google Analytics

27.08.2020 - Analityka - Rafał Sypień

Coraz więcej firm i marketerów zmierza w kierunku podejmowania decyzji marketingowych na podstawie danych, które odzwierciedlają realne zachowania klientów. W jaki sposób je zbierają? Zobacz, na czym polega audyt Google Analytics (GA) i przekonaj się, jak możesz wpłynąć na jakość pozyskiwanych informacji. 

  Poziom treści:

  • Podstawowy
  • Średniozaawansowany
  • Ekspercki

 

Brudne dane i wartościowe dane

Wśród osób pracujących z danymi krąży koncepcja nazywana GIGO (ang. „Garbage in, garbage out”). Według niej niezależnie od tego, jak dobry jest zespół osób pracujących nad podjęciem decyzji, jeżeli dane wyjściowe są brudne, niepełne lub błędne, to wyciągnięte z nich wnioski będą tej samej jakości.

Aby uniknąć błędnie wyciągniętych wniosków, warto przeprowadzić audyt narzędzia, który pozwoli odpowiedzieć na 4 podstawowe pytania.

  • Czy dane, które zbieramy, są poprawne i godne zaufania?
  • Czy zbieramy wszystkie dane, które są potrzebne do podejmowania decyzji?
  • Gdzie mamy braki, błędy lub niepełne informacje?
  • Czy możemy poprawić nasz proces zbierania danych?

 

Komponenty Google Analytics

Aby sprawdzić, czy nasze dane są poprawne, musimy poznać proces ich przesyłania i odbierania w narzędziu analitycznym. W tym artykule skupiam się na Google Analytics, gdyż jest to najbardziej powszechne narzędzie do analityki online.

Platforma Google Analytics składa się z 4 głównych komponentów:

  1. Zbieranie danych
  2. Konfiguracja narzędzia
  3. Procesowanie danych
  4. Interfejs raportowy

Użytkownik ma możliwość modyfikacji 3 komponentów: zbieranie danych, konfiguracja i raportowanie. Każdy z tych komponentów powinien zostać dogłębnie zweryfikowany podczas audytu.

Potrzebujesz wsparcia w analizie danych w swoim e-commerce? Nasi eksperci Ci pomogą. 

Znając komponenty platformy GA, możemy rozbić nasz audyt na trzy główne etapy:

  1. weryfikacja sposobu zbierania danych,
  2. weryfikacja konfiguracji narzędzia Google Analytics,
  3. weryfikacja poprawności danych zebranych w narzędziu.

Przeczytaj więcej o sposobie zbierania danych w narzędziu Google Analytics

Etap 1: Weryfikacja sposobu zbierania danych

Pierwszy etap odbywa się podczas przeglądania strony internetowej. Tam, przechodząc przez cały serwis, można rozpoznać sposób implementacji narzędzia oraz wyłapać potencjalne błędy lub braki po stronie implementacyjnej.

Tutaj weryfikujemy takie informacje jak:

  • sposób implementacji kodu śledzącego
  • wersja kodu Google Analytics
  • pokrycie serwisu (czy kod śledzący jest na wszystkich podstronach serwisu)
  • duplikacja wyświetleń strony lub zdarzeń
  • poprawność przesyłania podstawowych wymiarów
  • struktura danych w DataLayer
  • struktura danych i zdarzeń Enhanced E-commerce

Na tym etapie bardzo przydatne są różne wtyczki do przeglądarki, które usprawniają proces weryfikacji narzędzia, bez konieczności modyfikowania kodu Google Analytics.

Google Analytics Debugger [dla przeglądarki Chrome], która uruchamia tryb debugowania w naszym kodzie śledzącym

Kolejne 2 etapy odbywają się już w samym narzędziu. Wykorzystując jego funkcjonalności, sprawdzamy poprawność konfiguracji i otrzymanych danych.

 

Etap 2: Weryfikacja konfiguracji narzędzia

Sposób, w jaki mamy skonfigurowane narzędzie, wpływa na to, jakie dane są prezentowane w naszych raportach. Pewnych zmian na poziomie widoku nie da się cofnąć, dlatego zawsze rekomendujemy ustawienie widoku, który przechowuje surowe dane i pełni rolę kopii zapasowej naszego widoku głównego.

Wzmocnij swój biznes w digitalu – przygotujemy dla Ciebie darmowy plan działań w 3 dni.

Na co zwrócić uwagę przy weryfikacji konfiguracji Google Analytics?

  • Strukturę konta
  • Sposób konfiguracji usług
    • – Ustawienia sesji

 

    • – Źródła organiczne

 

    • – Połączenia z innymi kontami (Ads, Search Console itd.)

 

    • – Odesłania wewnętrzne (np. bramki płatności)

 

    – Definicje niestandardowe i ich zakres
  • Sposób konfiguracji widoków
    • – Wyszukiwarka wewnętrzna

 

    • – Cele

 

    •  -Grupowanie treści

 

    • – Filtry ruchu

 

    • – Grupowanie kanałów

 

    – Enhanced E-commerce

 

Etap 3: Poprawność zbieranych danych

Ostatni etap to już zebrane dane, które widać w panelu Google Analytics. Z uwagi na to, że sposób konfiguracji wpływa na to, jakie dane są widoczne w panelu raportowym, analiza historycznie zebranych danych pozwala na poprawną konfigurację narzędzia w przyszłości i dopasowanie ustawień do rzeczywistej struktury serwisu.

Na tym etapie weryfikujemy następujące dane z Google Analytics:

  • tagowanie źródeł ruchu (parametry UTM, witryny odsyłające)
  • ruch spamowy (ruch botów na stronie)
  • zbędne parametry url
  • konfiguracja i poprawność zebranych danych Enhanced E-commerce
  • zdarzenia, ich struktura oraz przesyłane dane
  • strony błędów (404)

Zrobiliśmy audyt – i co dalej?

Po przeprowadzeniu audytu kolejnym krokiem jest zaplanowanie kluczowych zmian, które wpłyną na nasz biznes. Zaczynamy od naprawy wykrytych błędów, następnie przechodzimy do implementacji dodatkowych danych, które są potrzebne do podjęcia właściwej decyzji lub odpowiedzenia na kluczowe pytania biznesowe. Sposoby wdrażania zmian, implementacji i współpraca z działem IT to już osobny temat, który na pewno poruszymy w kolejnych artykułach.

Nie masz pewności, czy wystarczająco dobrze znasz platformę, aby przeprowadzić audyt? Chcesz poznać szczegóły współpracy przy audycie narzędzia? Skontaktuj się z nami, chętnie odpowiemy na Twoje pytania.

 

Data Analyst

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Korzystamy z plików cookies oraz podobnych technologii, by móc jak najlepiej dostosować serwis do Twoich potrzeb oraz serwować Tobie interesujące Ciebie reklamy. Korzystając z naszego serwisu zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, wyrażasz zgodę na używanie plików cookies i podobnych technologii.

Więcej w Polityce Cookies 5