Google Data Studio – nowy wymiar raportowania!

15.01.2020 - SEO

Czy dane, które są tak potrzebne w dzisiejszym biznesie, można przedstawić w atrakcyjny sposób? Okazuje się, że tak! W 2016 roku Google stworzył narzędzie do ich wizualizacji. Google Data Studio to darmowa usługa, które zbiera dane z różnych źródeł i przetwarza je w czytelne raporty. Możemy je w prosty sposobów udostępnić zainteresowanym osobom w formie interaktywnego dokumentu lub przesłać w postaci klasycznego pliku PDF. Możliwości personalizacji i wizualizacji danych w Google Data Studio jest nieskończenie wiele, dlatego jeśli nie czujemy się na siłach by stworzyć interesujący wizualnie raport od zera, zawsze możemy skorzystać z szablonów dostarczanych przez Google lub użytkowników zewnętrznych.

Na początek, przydatne okazać się mogą filmiki instruktażowe dostępne na oficjalnym kanale Google Analytics. Warto się z nimi zapoznać, ponieważ w przystępny sposób wyjaśniają, jak zacząć pracę z Data Studio:

Interaktywne raporty

Raporty z Google Data Studio są interaktywne. Oznacza to, że możemy przesłać klientowi specjalnie wygenerowany link, pod którym może przejrzeć wszystkie dostępne strony. Co więcej, w zależności od uprawnień, kilka osób może nie tylko przeglądać raporty, ale także wspólnie je edytować. Warto jednak wspomnieć, że twórcy Google Data Studio pomyśleli o zwolennikach tradycyjnie przekazywanych dokumentów i od jakiegoś czasu każdy stworzony raport można wyeksportować i przesyłać w formie pliku pdf.

Dużą zaletą narzędzia jest możliwość samodzielnej zmiany zakresu dat oraz danych. Po otrzymaniu linka możemy przeanalizować dane nie tylko z domyślnego “ostatniego miesiąca”, ale z jakiegokolwiek okresu jaki nas interesuje. Odbiorca może filtrować dane (np. po rodzaju urządzenia, z którego pochodzą sesje) oraz daty w obrębie całego raportu lub wybranych sekcji.

Po najechaniu kursorem na wybrany wykres, naszym oczom ukaże się dokładna liczba dotycząca konkretnych parametrów, co przedstawiają ilustracje poniżej:

Wygodniejsze jest również przeglądanie różnego rodzaju tabel z danymi. Jeśli chcemy przejrzeć kilka setek adresów URL, wystarczy, że sami klikniemy kolejną stronę. Nie musimy ograniczać się do pokazania jedynie TOP20 wyników w obawie, by nie zajmowały za dużo miejsca.

Różne źródła danych

Tworząc raporty w Google Data Studio możemy importować dane z wielu źródeł w czasie rzeczywistym. Przede wszystkim możemy pobrać je z 18 czołowych narzędzi Google takich jak: Google Analytics, Google Search Console, Google Ads, Arkusze Google czy Youtube Analytics.

Oprócz tego istnieje możliwość integracji danych z oprogramowaniem partnerów. Obecnie jest to 170 konektorów, co jest już całkiem pokaźną liczbą, jeśli chodzi o różnorodność i przydatność danych.

Jest to jedna z najważniejszych korzyści jakie oferuje nam Google Data Studio. Możliwość przedstawiania danych z wielu źródeł przekłada się na większą wygodę i oszczędność czasu.

Różne typy wykresów

Kolejną zaletą, która zasługuje na podkreślenie jest możliwość przedstawienia kluczowych dla naszych działań informacji w czytelny i estetyczny sposób. Dostępna w panelu galeria pozwala na wybranie odpowiedniego typu wykresu, który można w łatwy sposób edytować. W zależności od wymagań wizualnych, można ustawić własny kolor, rozmiar czy czcionkę.

Jeżeli czujemy, że nasze wykresy nie są dostatecznie ciekawe i estetyczne, możemy skorzystać z dostępnych w galerii szablonów, z którymi połączymy nasze konto.

Dlaczego warto korzystać z Google Data Studio?

Google Data Studio to darmowe i ogólnodostępne narzędzie, które z pewnością zasługuje na uwagę. Ze względu na swoją intuicyjność stworzenie przydatnego raportu, nie wymaga wielogodzinnej nauki. Nie oznacza to jednak, że ma mało funkcji. Dla bardziej wymagających użytkowników istnieje możliwość korzystania z kilkudziesięciu konektorów zewnętrznych, łączenia danych (tzw. blended data) lub tworzenia własnych pól kalkulacyjnych. Najchętniej, z GDS korzystają analitycy, specjaliści SEO i marketerzy, jednak nie są to jedyne osoby, dla których przeznaczona jest ta usługa. Google Data Studio wizualizuje dane, które są chętnie analizowane również przez blogerów, specjalistów SEM, specjalistów e-commerce i sprzedaży. A dlaczego?

Dzięki Google Data Studio możesz:

  • uporządkować i usystematyzować dane w przystępny wizualnie sposób, co z kolei wpłynie na jakość podejmowanych decyzji biznesowych;
  • bez problemu filtrować daty, dane i sortować tabele według własnych potrzeb;
  • w jednym raporcie przedstawić dane z kilkunastu źródeł, co sprawia, że nie trzeba się logować osobno do każdej z usług;
  • pracować wspólnie i edytować raport w tym samym czasie co inni uprawnieni do tego użytkownicy;
  • korzystać z setek dopracowanych szablonów, dzięki którym nadasz swoim raportom dowolną, atrakcyjną, formę graficzną. Raporty takie w dalszym ciągu możesz edytować według własnych upodobań.

Warto dodać, że Google Data Studio cały czas się zmienia. Twórcy regularnie dodają nowe funkcje, a o wszystkich nowościach możemy przeczytać na ich oficjalnej stronie.

Dodaj komentarz

Korzystamy z plików cookies oraz podobnych technologii, by móc jak najlepiej dostosować serwis do Twoich potrzeb oraz serwować Tobie interesujące Ciebie reklamy. Korzystając z naszego serwisu zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, wyrażasz zgodę na używanie plików cookies i podobnych technologii.

Więcej w Polityce Cookies 5