Jak wybrać agencję
e-commerce?

19.10.2020 - E-commerce - Maja Biniewicz

Prowadzenie e-commerce to nie taka prosta sprawa. Dlatego warto powierzyć to  zadanie profesjonalistom. Przeczytaj nasz przewodnik i dowiedz się jak wybrać najlepszą agencję e-commerce. 

Od czego zacząć?

Jak wybrać agencję e-commerce? Sprawa tylko z pozoru jest prosta. E-commerce to szansa na rozwój, zysk i konkurencyjność dla coraz większej liczby firm z coraz bardziej rozszerzającej się ilości sektorów biznesowych na rynku. Prowadzenie sklepu online to jednak zadanie tylko pozornie łatwe. Jego właściwe prowadzenie wymaga specjalistycznej wiedzy i doświadczenia całego zespołu specjalistów — a jego zatrudnienie może okazać się zbyt kosztowne.

W tej sytuacji warto rozważyć współpracę z agencją e-commerce, która będzie odpowiedzialna za część lub całość zadań związanych z rozwojem twojego e-sklepu.

 

Wybierz mądrze

Jak wybrać agencję e-commerce i na co zwrócić uwagę, by mieć pewność, że współpracujemy z profesjonalistami w tej dziedzinie?

 

Briefowanie

  • Sprawdź, jak długo agencja działa na rynku i ile osób zatrudnia w specjalizacjach, na których ci zależy.
  • Zorientuj się, czy ma doświadczenie w twojej lub podobnej branży. Nie musi to być dokładnie ta sama branża – wystarczy, że agencja rozumie np. sektor B2B lub sprzedaż produktów o niskiej marżowości, jeśli w takich kategoriach działa twój sklep.
  • Jakiej wielkości projekty obsługuje badana agencja? Jeśli pracuje głównie dla wielkich korporacji, a ty prowadzisz e-sklep średniej wielkości, może się okazać, że twój biznes będzie traktować mniej priorytetowo.

     

    Potrzebujesz pomocy z e-commerce? Skontaktuj się z nami.

    Wstępne rozmowy

  • Unikaj firm, które zaczynają rozmowę od ceny. Dobra agencja e-commerce najpierw będzie chciała poznać twoje cele biznesowe, zrozumieć wyzwania marżowe i grupę docelową. Dobrą agencję poznasz po tym, ile jakościowych pytań ci zada, zanim zabierze się do pracy.
  • Zwróć uwagę czy na rozmowach wstępnych obecni są pracownicy merytoryczni. Unikaj złotoustych sprzedawców. Już na początkowym etapie powinieneś rozmawiać ze strategiem lub specjalistą danej dziedziny, bo to oni będą pracować nad ofertą i twoim biznesem.
  • Zapytaj o opinię o agencji. Poproś o referencje od innych klientów. Ważna jest też relacja z Google czy Facebook. Sprawdź, jakie wsparcie ma agencja w tych kluczowych platformach i czy jest ich certyfikowanym partnerem.
  • Zapytaj, czy ma własne rozwiązania i narzędzia, które pomogą ci realizować cele.
  • Dobra oferta = merytoryka. Dobra oferta musi zawierać założenia strategiczne odnoszące się do wyników, jakie chcesz osiągnąć. Innymi słowy, musisz wiedzieć ile sprzedaży zdaniem agencji uda się wygenerować w twoim e-commerce w określonym czasie. Oprócz tej obietnicy bardzo ważny jest sposób, w jaki agencja planuje dojść do tego celu. Czy chce postawić wszystko na jedną kartę i ewidentnie forsuje ulubione rozwiązanie? Czy w każdym z proponowanych rozwiązań ma wystarczające doświadczenie? Czy osoby, które prezentują poszczególne zagadnienia mają doświadczenie?

    Dobra oferta: procesy i cena

  • Czy agencja ma pomysł na proces współpracy, czy oczekuje, że to klient go wymyśli? Kto będzie twoim głównym kontaktem? Ile osób i w jakim wymiarze czasu będzie zajmować się twoim e-biznesem? Jak będzie wyglądać raportowanie? Zapewnienie jakości w ww. obszarach jest w twoim najlepszym interesie. Jak już pewnie zauważyłeś, wartością, którą sprzedaje na rynku agencja, jest ekspertyza jej ludzi, znajomość rynku i procesów. Dlatego zwróć uwagę na sposób wynagradzania, jaki oferuje agencja. Jest kilka podstawowych możliwości, które mogą też być łączone w miarę potrzeb:
  • Agencja pobiera % od wydanego budżetu. Nietrudno się domyśleć, że będzie cię chciała zmusić do jak najwyższych wydatków w mediach. Zaletą dla klienta jest prostota i przewidywalność tego modelu.
  • Agencja ustala stałe fee miesięczne za obsługę. Problemy zaczną się, jeśli obsługa twojego biznesu będzie bardziej pracochłonna, niż agencja pierwotnie oszacowała. Wówczas agencja może starać się limitować zaangażowanie ludzi w twój biznes lub renegocjować opłatę.
  • Agencja ustala stawkę godzinową za poszczególnych specjalistów i wystawia ci fakturę zależnie od ilości pracy w danym miesiącu. Aby być pewnym, że można polegać na tym systemie, warto współpracę oprzeć na ścisłym rozliczaniu ilości roboczogodzin: zlecenia od klienta i odbiór prac wraz z rozliczeniem roboczogodzin powinien odbywać się za pomocą dedykowanego narzędzia.
  • Rozliczenie za efekt sprzedażowy – wydaje się, że to najlepszy model z perspektywy klienta, jednak trzeba być świadomym, że jest on możliwy do wprowadzenia po testach tego, jak performuje dany biznes. Najczęściej tego typu wynagrodzenie wiąże się z systemem bonusów i malusów, tak więc z jednej strony wynagrodzenie agencji może ulec znacznej obniżce, jeśli nie realizuje celów, ale również znacznej podwyżce, jeśli realizuje je ponad plan.

 

Szansa na sukces

Po przejściu przez taki proces masz pewność, że zrobiłeś wszystko, by odpowiedzieć na pytanie jak wybrać agencję e-commerce. Przy wyborze kierowałeś się przesłankami merytorycznymi i dzięki temu jest spora szansa, że współpraca będzie udana i twój biznes internetowy zrealizuje swój pełen potencjał.

 

Chcesz zwiększyć zyski ze swojego e-commerce? Skonsultuj się z naszym specjalistą.

Chief Business Officer

Korzystamy z plików cookies oraz podobnych technologii, by móc jak najlepiej dostosować serwis do Twoich potrzeb oraz serwować Tobie interesujące Ciebie reklamy. Korzystając z naszego serwisu zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, wyrażasz zgodę na używanie plików cookies i podobnych technologii.

Więcej w Polityce Cookies 5